کد مطلب:312012 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:235

مصحف زهرا(س) یکی از منابع دانش امامان(ع)
منابعی كه برای دانش حضرت زهرا(س) ذكر شد از منابع دانش امامان معصوم(ع) نیز می باشند. به علاوه از روایات متعدد استفاده می شود كه یكی از منابع مهم امامان(ع) مصحف فاطمه(س) بوده است.



امام صادق(ع) در ضمن روایتی به برخی از منابع دانش امامان(ع) اشاره كرده می فرماید: ... و مصحف فاطمه نزد من است. در آن است تمام دانشهایی كه مردم در رابطه با آنها به ما نیاز دارند و ما (به جهت داشتن آن) به مردم نیازی نداریم.1 در روایت دیگر، آن حضرت به «فضیل» می فرماید: دانستی به چه چیز نگاه می كردم؟ او در پاسخ می گوید: خیر. حضرت می فرماید: در كتاب فاطمه(س) نگاه می كردم، هیچ كس به حكومت نمی رسد مگر اینكه نام او و پدرش در آن ثبت شده است. در آن نسبت به حكومت فرزندان امام حسن چیزی نیافتم.2 یعنی علی رغم تلاشی كه فرزندان امام حسن(ع) می كنند كسی از آنان به حكومت نخواهد رسید.



در برخی روایات از امام صادق(ع) روایت شده كه «مصحف فاطمه(س)» سه برابر قرآن است.3



از بعضی روایات استفاده می شود كه اخبار گذشته و آینده تا روز قیامت در «مصحف» فاطمه(س) می باشد.4



بنابراین روشن شد كه حضرت فاطمه(س) همان طور كه وجود مقدسش سرچشمه و منشاء وجود امامان معصوم است، علم و دانش مصحف او نیز از سرچشمه های دانش ائمه علیهم السلام است كه از این موضوع عظمت و گستردگی دانش حضرت زهرا(س) كاملاً روشن می شود.



* از رسول خدا شنیدم كه روز قیامت دانشمندان اسلام در پیشگاه الهی حاضر می شوند و به اندازه علم و تلاش و كوششی كه در راه آموزش و هدایت مردم داشته اند از خدای خویش پاداش دریافت می كنند.